Preview Sherco 2017 modellen!

Op 6 Juni 2016 werden in het Franse Cahors de nieuwe modellen van Sherco 2017 gepresenteerd aan de pers en de importeurs.

Sherco heeft ervoor gekozen de bestaande modellenlijn die inmiddels 1 jaar op de markt is nog verder te perfectioneren, evolutie ipv revolutie dus.

WP_20160706_12_07_26_Pro

Er zijn een aantal technische verbeteringen doorgevoerd aan 2017 model.

Op de onderste dwars-framebuis is een kettinggeleidingsblok gemonteerd die het frame moet beschermen tegen het retourpart van de ketting.

WP_20160706_12_04_59_Pro

Op de bovenste framebuis zijn stuur aanslagrubbers gemonteerd.

De gaskabel wordt nu netjes aan de rechterzijde door het frame gevoerd.

WP_20160706_12_05_59_Pro

De nieuwe Dual Spark ontsteking van de Factory modellen is toegepast. Dit voor een betere en zuiverdere verbranding en dus meer zuivere power bij alle toerentallen.

De grootste verandering is de compleet nieuwe koppeling.

Na een aantal opeenvolgende updates van de bestaande koppeling heeft Sherco nu een compleet nieuwe koppeling ontwikkeld.

Uitgangspunten waren:

Bestand tegen de uiterst zware belasting door de wereldtoppers  in de huidige zware nonstops.

Ultra zuivere bediening en dosering mogelijk voor elk niveau rijder.

Eenvoudige en betrouwbare constructie.

Het resultaat is een compacte en uiterst sterke koppeling met lichte diafragma bediening.

WP_20160706_16_37_40_Pro

De koppeling lijkt op eerder toegepaste diafragma koppelingen, echter de bediening is in spiegelbeeld en veel robuuster uitgevoerd.

WP_20160706_10_12_28_Pro

Door de bediening te spiegelen wordt  er niet vanaf het koppelingsdeksel op de koppeling geduwd tijdens het ontkoppelen, maar, middels een drukstift, vanaf de veel meer solide basis aan de overzijde van het blok, net als bij een conventioneel systeem.

Omdat er voor een dergelijke koppeling een langere slag nodig is van de slave-cilinder (master cilinder is die aan het stuur, slave cilinder zit op het blok en drukt de koppeling in) is deze speciaal hiervoor ontwikkelt.

Omdat dit qua afdichting en geleiding een stukje precisie techniek is, is het een groot voordeel dat dit in een los demotabel cilindertje zit ipv in het koppelingsdeksel.

Dit o zo belangrijke cilindertje kan nu door high-end leverancier BracTec gemaakt worden en op de conventionele plaats op het motorblok worden geschroefd.

WP_20160706_12_05_12_Pro

De koppeling zelf bestaat uit een hoogwaardig stalen binnen- en buitenkorf met daartussen 2 stalen- en 3 gevoerde platen.

WP_20160706_16_38_55_Pro

Een schotelveer zorgt voor de drukkracht en 10-tal hefboomplaatjes zorgen samen met een axiaal druklager dat de koppeling licht en exact te bedienen is.

WP_20160706_16_39_04_Pro

Met een verwisselbare vulplaat is de schotelveer nog iets strakker te zetten voor het meest extreme werk.

De koppeling is met een zware moer op de ingaande as van de versnellingsbak gemonteerd om een rammel-vrije loop te garanderen.