Scorpa

Scorpa is ooit in de jaren 90 opgezet door de fransman Marc Teissier.
Het eerste model was toen de Easy, een eigen ontwerp trialmotor voorzien van een Rotax motorblok.
Na een aantal jaren was dit model aan vernieuwing toe, met name het motorblok was voor trialbegrippen wel erg groot en zwaar.
Teissier wens was altijd al eigen trialmotoren ontwikkelen met een eigen ontwerp motorblok.
Zijn toenmalige companen in het bedrijf Scorpa wilden dit niet.
Teissier heeft toen zijn aandelen aan hun verkocht en heeft toen in 1998 Sherco opgezet en, zoals inmiddels een ieder kan zien, met klinkend resultaat!!

Yamaha motorblok lange tijd als basis

Scorpa ontwikkelde inmiddels een nieuw model, de SY 250.
Dit was een mooi gevormde trialmotor met een Yamaha 2-takt krachtbron.
Van dit model werden de lichte 125/175 en later ook de SY250 4-takt modellen afgeleid.
De motoren waren kwalitatief erg goed, en Scorpa was continue wel bezig met aparte ontwikkelingen, altijd net even anders dan anderen.
Zij waren ook de enigen die de Longride modellen standaard in het pakket hadden.
Deze modellen, met de langere tank/zit combinatie waar je gewoon op kunt zitten, waren uitermate geschikt voor mensen die echt voor de fun trial reden en ook behoorlijk wat route reden.
Scorpa stond in de markt als een goede, wat afwijkende trialmotor met een eigen publiek. Het was vooral een fun bike.
Bij de echte wedstrijdrijders raakte de motor echter wat uit de gratie, ironisch genoeg hoofdzakelijk vanwege het eerder genoemde motorblok.
Dit was behoorlijk zwaar en qua karakter niet meer van de moderne tijd.
Zeker doordat de andere trialmerken steeds lichtere motoren met lichtere en vooral speelsere motorblokken gingen bouwen werd het verschil steeds groter.
Na 2006 kreeg Scorpa het steeds moeilijker en moest het in 2009 de deuren sluiten.

Na een aantal maanden was er dan toch weer goed nieuws; Scorpa was gered!
En wel door de man die het ooit ook had opgericht: Marc Teissier!
Eerst werd er nog gewerkt met het frame zoals dat in de “Yamaha” tijd werd gebruikt en werd er alleen een Sherco motorblok ingebouwd en werd de kleur van het merk Oranje.

Scorpa Twenty totaal nieuw

Uiteindelijk is in 2014 een compleet nieuwe Scorpa ontwikkeld en heeft Teissier het dan toch voor elkaar: een eigen motorfiets met een eigen ontwerp frame en motorblok.
De nieuwe Scorpa Twenty heeft immers het gerenomeerde Sherco motorblok, ook een eigen ontwerp van Teissier.

De nieuwe Scorpa maakt voor veel delen van het frame gebruikt van de bewezen Sherco onderdelen en ook is het allerlaatste model motorblok gemonteerd.

Het bovenste deel van het frame is totaal nieuw met een nieuwe tank/ luchtfilter combinatie.

125, 250 & 300 cc modellen

In 250cc uitvoering is het nog steeds een soepele allemansvriend, maar door het alerte motorblok daagt hij je ook echt weer uit om je grenzen te verleggen.

In de 300cc uitvoering is hij zeer competitief en een absolute winnaar!

De 125 cc maakt gebruik van het allerlaatste motorblok van Sherco, nog steeds de krachtigste 125cc van het hele veld!!

De rest van de motor is zoals gezegd afgemonteerd met veel dezelfde delen als die ook op de Sherco worden toegepast.
Hierdoor kunnen wij als combi importeur eenvoudig alle belangrijke delen op voorraad houden en is de snelle en correcte levering gegarandeerd.
Wij als PM trials zullen het vermarkten van de Scorpa modellen op dezelfde degelijke manier aanpakken als we dat met Sherco ook al deden zodat u onbezorgd kunt doen wat u het liefst doet: Lekker trialen!!

Importeur Sherco en Scorpa trialmotoren